۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
تاریخچه، رسالت و اهداف گروه

 

تاریخچه و رسالت و اهداف گروه


فعالیت گروه انگل شناسی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از سال 1369 آغاز گردید .

این گروه به چهار شاخه اصلی تک یاخته شناسی پزشکی، کرم شناسی پزشکی، قارچ شناسی و حشره شناسی تقسیم می شود.

دروس انگل شناسی و قارچ شناسی ( نظری و عملی )، توسط این گروه به دانشجویان پزشکی و سایر رشته های وابسته مانند علوم آزمایشگاهی، بهداشت، مامایی، پرستاری، اتاق عمل و تحصیلات تکمیلی ارائه می گردد.

گروه در سال 1381 موفق به پذیرش اولین دوره دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته انگل شناسی در مقطع فوق لیسانس گردید .

در حال حاضر تعداد 7 دانشجو در مقطع فوق لیسانس می باشد و 52 نفر در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل گردیده اند. محل گروه در طبقه دوم دانشکده پزشکی قرار داشته و ساختار اداری دفتر مدیر گروه، کارشناسان آزمایشگاه و دانشجویان کار شناسی ارشد می باشد.

دانشگاه علوم بالینی و خدمات بهداشتی و درمانی استان چهار محال و بختیاری یک دانشگاه دولتی است که به عنوان متولّی اصلی تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت مردم استان تشکیل شده است تا در چارچوب قوانین جاری، با بهره گیری از رهبری پویا و مدیران مجرب و اعضای هیئت علمی بر جسته و کارکنان متعهد و با توجه به تجربیات مطلوب حاصل از اجرای پروژه های تحقیقاتی محلی، ملی و بین المللی، هماهنگ و همگام با سایر بخشهای توسعه پایدار در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه تحت پوشش در ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی گام برداشته و با استفاده از فنآوری های نوین علمی در امر ارتقاء کمی و کیفی آموزش دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کارکنان و مردم، با انجام برنامه ریزی های لازم و پژوهش های بنیادی و کاربردی اقدام نموده و از این طریق رضایت مشتریان داخلی و خارجی سازمان را جلب نماید.

حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم بالینی شهرکرد در راستای رسالت دانشگاه و معاونت آموزشی و امور دانشگاهی وزارتخانه متبوع با اجرای رهبری پویا و با استفاده از تکنیک های آموزشی و پژوهشی نوین و اعضاء هیئت علمی برجسته و مدیران مجرب بارعایت مقررات اقدام به تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآمد و متعهد در گروه های آموزشی بالینی در مقاطع محتلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای بالینی عمومی و دستیاری نموده و نیز در ارتقاء و به روز نگه داشتن مهارت های علمی و عملی فارغ التحصیلان شاغل در سطح استان فعال بوده و ضمن توجه به نوآوری ها در عرصه آموزش و ارتقاء و توسعه فردی اعضای هیئت علمی دانشگاه در رشد کمی کیفی رشته های دانشگاهی اهتمام می ورزد.

انگل شناسی بالینی رشته ای پایه و کاربردی است که تاثیر آن در ارتقاء سلامت جامعه زندگی بر کسی پوشیده نیست. این رشته به چنان جایگاهی از اهمیت رسیده که برای ارتقاء و رشد آن دانشکده های متعددی در سراسر جهان تاسیس گردیده و آزمایشگاه های مجهزی را به خود اختصاص داده است. حجم عظیم سرمایه گذاریهای مادی و انسانی بخصوص در کشورهای پیشرفته جهان به روشنی بر اهمیت و نقش استراتژیک این رشته در آینده جهان نیز تاکید دارد.این سرمایه گذاریها ، روزانه در حال افزایش است.

با عنایت به جایگاه و نقش تعیین کننده ای که انگل شناسی بالینی در جامعه امروزی دارد و بر اساس اخذ مجوز کارشناسی ارشد از سال 1379 و فارغ التحصیل شدن تعداد زیادی دانشجو و قبولی تعداد قابل توجهی از این دانشجویان در مقطع PhD بخصوص در سالهای اخیر، تأسیس و راه اندازی دوره PhD از قدمهای مثبتی است که امید می رود با حمایت همه جانبه مسئولان امر ، در میدان عمل، به نتایج قابل توجهی بیانجامد.


مقطع تحصیـــــلی بالاتر از کارشناسی ارشد با هدف ایجاد و تربیت افراد لایق، متعهد و کاردان می باشد که بتوانند بر مبانی علمی انگل شناسی و متون علمی موجود احاطه یافته در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارآیی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم، تشخیص و تعیین مکانیسم بیماریها، کمک شایانی به نیازمندان خدمات تخصصی انگل شناسی پزشکی ارائه نمایند و همچنین در مراکز آموزشی سراسر کشور بتوانند به تعلیم در این رشته پرداخته و از مقالات علمی و تحقیقات انگل شناسی بالینی و علوم وابسته در جهت پیشبرد مرزهای دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده نمایند.
 

چشم‌ انداز:

دست یابی به جامعه‌ای که در آن بیماری‌های انگلی و قارچی از منظر تندرستی اهمیت نداشته باشند.
 

اهداف‌ کلی :

- ارتقاء کمی‌ وکیفی‌ فعالیتهای آموزشی گروه انگل شناسی بالینی دانشگاه علوم بالینی شهرکرد

- تربیت دانش آموختگان مجرب و کارآمد در حوزه انگل شناسی بالینی
 

اهداف عینی :

- انجام ارزشیابی درونی گروه انگل شناسی پزشکی

- برنامه ریزی در جهت جذب اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی مورد نیاز

- رایزنی با مسئولین واحدهای مرتبط با پژوهش در داخل و خارج از دانشگاه و ارزیابی نیاز جامعه و مراکز تحقیقاتی و سعی در تصویب پروژه ها بر مبنای پاسخ به نیازهای موجود

- تنظیم فرایند های انتخاب ، اجرا و دفاع از پایان نامه ها دوره کارشناسی ارشد انگل شناسی بالینی


استراتژی :

- همکاری‌های درون بخشی از طریق به وجود آوردن ارتباط مؤثر میان علوم پایه و بالینی

- همکاری‌های بین بخشی به منظور افزایش اثر بخشی راه کارهای کنترل بیماری‌های انگلی و قارچی در جامعه

- به کار گیری مؤثرترین روش‌های آموزشی برای تربیت نیروی انسانی (پزشک‌ها، کارشناسان و مدیران ارتقاء سطح سلامت در جامعه)

- فراهم نمودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز برای آموزش و پژوهش

- شناخت مقتضیات زمانی و مکانی نیازهای آموزشی و پژوهشی

- پشتیبانی سایر گروه ها و بخش‌ها از طریق ارائة خدمات آموزشی و پژوهشی مرتبط

- فراهم آوردن فضای با نشاط برای علم آموزی دانشجویان و شکوفایی استعدادهای پنهان

- ترویج و تشویق پژوهش و اقدام در زمینة تشخیص و کنترل عوامل و ناقلین بیماری‌های انگلی و قارچی در جامعه

- انتشار مناسب و مؤثر دستاوردهای آموزشی و پژوهشی در جامعه

- مسئولیت پذیری و ایفای نقش هنگام بروز بیماری‌های بازپدید و نوپدید انگلی و قارچی در جامعه

- ارزیابی مستمر کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی

- توسعة پویای (کمی و کیفی) فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی

- فراهم نمودن تسهیلات و امکانات لازم جهت جذب نیروهای متخصص و نخبه


اولویت پژوهشی:

برنامه های بلند مدت آموزشی – پژوهشی گروه

- آموزش دروس مختلف دروه های تحصیلات تکمیلی انگل شناسی بالینی و همچنین آموزش دروس مرتبط سایر رشته ها شامل پزشکی، مامائی، علوم آزمایشگاهی، هوشبری و بهداشت

- راهنمایی و مشاوره پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی انگل شناسی بالینی و سایر دانشجویان معرفی شده تحصیلات تکمیلی و پزشکی با موضوعات مرتبط از داخل و خارج دانشگاه .

- ایجاد ارتباطات بین المللی در جهت ارتقاء تحقیقات و آموزش انگل شناسی بالینی

- چاپ مقالات در مجلات معتبر داخلی و خارجی

- شرکت در کنگره ها و مجامع علمی داخل و خارج کشور
 
شماره اتاق:217 
 
 
تاریخ به روز رسانی: 1402/08/02
تعداد بازدید: 669
Powered by DorsaPortal